domingo, 25 de noviembre de 2018

O altfel de "Catedrală a Neamului". Cadou de la mine.

Azi Facebookul românesc vuieste de tema "Catedrala neamului".
Se pare ca e gata sa i se taie panglica inaugurala, o fi/n-o fi gata, dar "minunea" sa se intample (probabil) la cei 100 de ani ce se sarbatoresc acum, la 1 Decembrie, cu ocazia Unirii de la 1 Decembrie 1918.
Tocmai ziceam la o postare a colegului meu de lista, Viorel Patrana, sau la cea precum postarea colegului de lista Cristian Buretea opinii precum asta:



"E grav sa calci cu picioarele pe "concret" intinzandu-te spre "abstract". Vezi "Paradoxul săgeții"; fiecare punct de pe distanta de la tine și până la orice obiect pe care îl vezi, este "Dumnezeu". Voi îl căutați pe Dumnezeu dincolo de orizontul vostru vizibil, iar el se afla pe tot traseul privirii voastre. Voi săriți toate punctele din traseul privirii voastre, căutând dincolo de orizontul vostru vizibil, un punct de sprijin. Spuneți și voi ca "Dumnezeu este totul" dar nu înțelegeți conceptul "tot" 100% ci, cel mult 99%".

Dupa mai multe schimburi de opinii, mi-am adus aminte ca la capitolul "Paradoxul sagetii" mi-am ramas dator (mie) cu un desen, cu o imagine (pentru ca nu degeaba exista vorba aia care spune ca, o imagine face cat o mie de cuvinte).

Pai daca tot veni vorba de vesnicele dispute dintre cele doua extreme (teisti si a-teisti), hai sa dau pe goarna si parerea unuia (ca mine) care se crede "obiectivist", care se crede a fi la jumatatea distantei dintre cele doua extreme.
Ce zice desenul asta?
Pai, hai sa aducem aici, mai intai, enuntul din "Paradoxul sagetii" (cel enuntat de Zenon):

"O sageată nu se poate mișca către un loc în care nu se află. Dar nici nu se poate mișca către un loc în care se află. Dar o săgeată aflată în zbor este întotdeauna în locul în care se află. Adică, în fiecare clipă aceasta se află în repaus. Dar, daca aceasta nu se mișcă în nici un moment, atunci ea se află întotdeauna în repaus".

Am pus in desen doua, cazul a doua persoane (un teist "a" privind spre ceea ce crede el a fi "Dumnezeu" si un obiectivivist "1") asa cum isi au ei relatia lor cu Dumnezeu.
(Pe ateist nu l-am mai bagat in schema, pentru ca ateistul este un teist, pe invers).
Atat teistul cat si obiectivistul spun cu gura lor ca "Dumnezeu este totul", doar atat ca la teist "totul" nu inseamna 100% ci cel mult (in cazurile cele mai fericite) 99%.

Teistul privind catre un presupus Dumnezeu face abstractie de faptul ca si el insusi intra in acel "totul" (despre care afirma ca ar fi Dumnezeu), face abstractie de tot ce privirea lui strabate pana la limita orizontului lui vizual, imaginandu-si ca dincolo de acel orizont ar putea exista "ceva-ul" de care ar avea el nevoie sa se sprijine.
In realitatea, "tot", include si privitorul, si infinitatea de puncte de pe dreapta descrisa de linia privirii pana la obiectul privit, si obiectul privit.
La teisti, exista o fractura (pe care eu am marcat-o in desenul meu cu puncte aproape albe) pentru ca ei privesc spre Dumnezeu ca spre o "persoana din Univers" si nu ca spre Universul insusi.
.
Deci, in desenul prezentat mai sus linia a - b reprezinta (in opinia mea) felul in care teistul priveste spre Dumnezeu, iar linia dintre "1  si "infinit" reprezinta felul in care obiectivistul priveste spre Dumnezeu.
.
Mă rog, poveste lungă.

Eu vroiam de fapt să spun, că acum, când vine "moșul" și se fac cadou catedrale, să spun că fac și eu cadou poporului român, o micută "catedrală", construită doar de mine (fără sacrificiul altcuiva în afară de mine însămi și, implicit, de sacrificiul familiei mele), o micuță "catedrală" care nu este facută din "bani publici", nu este ridicată pe un "teren public" dar care sper să servească "binelui public" (cu ocazia asta rememorează stimate cititor, sau află, dacă nu știi, și ce inseamnă "public".
.
Această mică "catedrală" pe care o fac eu cadou, se numește în limba română:
 - Dictionar român spaniol al soferului profesionist din Uniunea Europeana;
iar in limba spaniolă se numește:
 - Diccionario español rumano de el chofer profesional de la Union Europea.



No hay comentarios:

Publicar un comentario