martes, 24 de marzo de 2020

România, Cuba, Spania și Guineea Ecuatorială)

Article start up 24.03.2020_12.59 (UTC+1 / Paterna, España).

Îmi aduc vag aminte (și nu știu dacă nu cumva memoria îmi joacă... sau nu, feste), de "vizita lui Fidel Castro în România" și cred că era asta prin 1972 (cam pe când aveam eu vreo 12 ani).
Ia, acum după ce am scris asta, să-l întreb pe "Google" să văd ce zice dacă-l bag în bara de căutare formula pomenită mai sus.
Da, "Google" a răspuns afirmativ. 
Asa este. 
Am memorie bună. 
Vara lui 1972 este vara în care comunistul Castro si cu comunistul Ceaușescu, ambii... luptători (fiecare pe pielea propriului popor, fără mandatare reală și concretă din partea respectivelor popoare) 
stateau la taifas impotriva asa-zisului "imperialism american", 
Între timp, la amândoi le-a sunat ceasul, și s-au dus, dar au lăsat în urma lor, niște criminale mașini de tipărit și de multiplicat "oameni noi".


Omul este, asa cum zise mai întâi Aristotel, "animal politic", dar... asa cum nu toate scoicile cele  purtatoare de perle, au perle, nici pentru 100% dintre oameni nu este valabila sintagma asta "animal politic", existând o proporție destul de mare la care prezenta cuvântului "politic" in respectiva sintagma, este doar... cu numele.

22.01.2022_22.00 (UTC+1 / Paterna, España).
A trecut timpul (au trecut doi ani de când creasem "ciorna" asta de articol, si m-am dat dupa altele... uitând-l la ciorne.
Prin decembrie 2019, voiam sa construiesc o pagina web noua, căruia voiam sa-i zic "Analfabetism juridic".
Vrând sa mă asigur ca nu plagiez denumirea de la te miri cine, am scris in "bara de căutare Google", mai intai in spaniola si apoi in romana (sau invers) formula "analfabetismo juridico" sau "analfabetism juridic", si asa am ajuns sa aflu ca, cel puțin in Internet, o mai folosise o avocata cubaneza despre care (săpând eu mai adânc) am aflat ca era o "luptătoare pentru Drepturile Fundamentale" (clar ca ale omului, nu ale vreunor extratereștri) si era refugiata prin SUA.
Aceasta întâlnire a constituit pentru mine ca un fel de buton pe care apeși, si ti se deschide o fereastra cu o perspectiva pe care nu ai mai avut-o pana atunci, si astfel am pătruns in lumea cubaneza... online.
Pentru ca am mai trait experiența unei eliberări de sub talpa unui dictator, mi-am zis... hai s-o vad si-n reluare, cu alti actori, alta scena dar... aceeași piesa.
In doi ani am participat la multe dezbateri, la multe argumente pro si contra, având ca tema centrala viata sociala din Cuba, si ma felicitam ca am norocul sa ma fi născut intr-o tara care, din 2007, face parte din una dintre cele mai bine cotate entitati sociale din lume, Uniunea Europeana.

Tot la fel ma felicitam si prin februarie 2021 când, făcând o traducere din romana in spaniola a fabulei "Racul, broasca si o stiuca", am gasit o poveste a carei teme era foarte asemănătoare temei acestei fabule, o poveste ce fusese culeasa de prin Guineea Ecuatoriala de o bloguerita ce trecuse (sau nu trecuse) pe-acolo.
Cu acea ocazie am aflat despre existenta unei insule numite "Bioko", si am aflat ca poporul Guineei Ecuatoriale traieste unul dintre cele mai inalte grade de... injustitie sociala, peste 70% din populatie traind cu cel mult 1 euro (sau un dolar) pe zi.
Dar acum, in 19-20 ianuarie 2022, m-am intersectat prin Internet cu un articol denumit "Indice de democracia" din care am aflat ca la capitolul "Cultura politica", Cuba si Guineea Ecuatoriala au media generala 4.38 situandu-se... Cuba pe locul 124, Guineea Ecuatorial pe locul 129, in timp ce Romania (cu media generala 3,75) se situează pe locul 131 (dintr-un total de 161 de tari)







No hay comentarios:

Publicar un comentario