jueves, 26 de abril de 2018

Limba română și absentul concept "Responsabilitate"

Nu-mi arde de cautat "termeni lipsă"
Am eu de stins incendii care mă ard mult mai tare decât termeni de-ăștia, dar mă lovesc de ei în tot ce încerc să mișc, și-atunci, în loc să fac ce mă arde mai tare, îmi pierd timpul cu . . . pagube colaterale.
Azi am băgat în traducere, tot o "colaterală" din asta urgentă, numită "Derecho de las personas" (Dreptul persoanelor).
Nu știu, e strigător la cer, argumentezi și ți se contra-argumentează, contra-argumentezi și ți se argumentează, vorbești cu oameni care par ca știu ce spun, de ani și ani, iar tu știi ca într-o listă ca cea pe care tu ai denumit-o "Termeni capitaliști", tu ai strâns un morman de termeni străini conștientului colectiv romanesc.



Cu ce? Ce vorbim dacă toți termenii ăștia lipsesc din "baltă" din care tot romanul ar fi trebuit să se poată adăpa, nu din 2018 ci cel putin din 2006 - 2007.
 Am adus aici o listă de termeni care au o rădăcină comună: responsabilitatea.
Eu sunt de profesie șofer, și sunt zeci de mii, poate sute de mii, de șoferi ca și mine, pe tot întinsul Uniunii Europene.
Principala lor legătură cu lumea, principalul lor mijloc lor de informare este internetul.
De unde se informează corect aceste persoane, din ce surse, atât cât sa își poată apăra în deplină cunoștință de cauză ale lor drepturi ca persoane?
Eu am dat un exemplu extrem, camionagiul, dar nici restul persoanelor merg la biblioteci ca să se informeze, tot de pe internet își iau informația.
Ce s-a învățat în școli, trebuie continuu actualizat.
De unde actualizare dacă astfel de informație, ca cea de mai jos, lipsește?
Ce fac cei care aparțin corpului juridic sau corpului academic din Romania?
Cine trebuie sa aprovizioneze cetățeanul roman cu acea informație strict necesara dialogului cu orice alt cetățean din Uniunea Europeană?

Responsabilidad juridica > Responsabilitate juridică

Responsabilidad penal > Responsabilitate penală

Responsabilidad moral > Responsabilitate morală

Responsabilidad civil > Responsabilitate civilă

Responsabilidad social > Responsabilitate socială

Responsabilitad social corporativa > Responsabilitate social corporativă

Responsabilidad contractual > Responsabilitate contractuală

Responsabilidad de mando > Command responsibility

Responsabilidad internacional del Estado > Responsabilitatea internațională a Statului

Vezi mai multi "termeni lipsă", aici:

No hay comentarios:

Publicar un comentario