sábado, 2 de diciembre de 2017

Politică tribală vs politică convențională

Politica (ca și medicina, ca și circulația rutiera) se tinde a se face în doua feluri:
- politica ne-oficială (cea ne-înscrisă la tribunal, sau băbească, sau empirica, sau pseudo-politica, sau amatoare, sau "politică de țațe", sau, și mai bine spus "politica tribală", politica care, oricât de bună ar fi, nu contează cu "autorizație legală de funcționare" fiind analogică "muncii la negru" sau altor activități "la negru" )
- politica oficială (cea înscrisă la tribunal, politica care, oricât de proastă ar fi, contează cu "autorizație legală de funcționare").



Profit de faptul ca România și românii au descoperit "sensul giratoriu" (au făcut unul în 2016 și se laudă cu el de parcă acum s-au inventat, iar în Spania, în 2003 erau cu miile dar nu au găsit ca e asa interesant sa le filmeze, asa ca fără sa vreau, contribui și eu la lauda acestuia care, adevarul e ca, nu e putin lucru, in peisajul circulației rutiere românești) spre a face o analogie "politică vs medicină vs circulație rutieră", vrând eu sa arat și cu imaginea (care face mult mai mult decât 1000 de cuvinte), nu doar cu vorba, care e diferența intre "oficial" și "ne-oficial", intre "regulat" și "neregulat", intre "comportamentul convențional calificat" și "comportament convențional băbesc" (unde "convențional" nu vine de la "artificial" ci de la "convenția intre oameni".
Asa cum înțelegem diferența intre "medicină tribală" și "medicina instituțională" (și putem aspira, în ce ne privește personal, spre vreuna din ele, tot la fel si circulația rutiera, și politica, pot fi "de forma tribala" sau "de forma instituțională", și e dreptul fiecăruia sa aspire spre ceea ce îl satisface.
Aici mai jos avem un video destul de elocvent pentru ceea ce caut eu a denumi drept "comportament tribal" (ca antipod al "comportamentului convențional")


Convenim sa circulam pe dreapta, cu vehiculul, și pe stânga ca pieton?
Convenim la un "drum îngustat", sau la o intersecție, cine are prioritate și cine nu?
Convenim in cadrul unui contract individual de munca, cine e, intre semnatarii acelui contract, cine e "superiorul" (în grad) și cine este "inferiorul" (in grad)?
Am fost, sunt, și rămân, un adept al respectării cuvântului dat (dat în scris, sau dat verbal), pentru respectarea (mai intai din partea mea) a orice convin cu vreo  "persoana juridica individuala" sau cu orice "persoana juridica colectiva" și nu este intenția mea, vreodată, a-mi băga în card cu persoane (individuale sau colective) care nu sunt "persoane juridice".

Repet, gândindu-ma la tot soiul de "rezistenți", din partea mea fiecare e liber să aspire spre tipul de "propriu comportament social" care îl satisface, și în aceeași măsură îmi dau și mie însumi liber, să  aspir spre tipul de comportament social care mă satisface pe mine,  și să sper că cei asemeni mie (adepți ai respectării convențiilor majoritar convenite) vor deține mereu acea "majoritate suficientă" care sa domine fără probleme anacronicele manifestații tribale.


Intre conviețuirea organizata și conviețuirea haotica, eu sunt adeptul conviețuirii organizate.
Dar, cum zisei, chestie de gusturi, eu nu discut gusturile altora ci doar mi le exprim pe ale mele.
Vor fi mai multi adepții traiului organizat, vom trai organizat, vor fi mai multi adepții traiului haotic, vom trai haotic.
Vorba aia . . . "bucuroși le-om duce toate, de e pace, de-i război".


No hay comentarios:

Publicar un comentario